Overblog Follow this blog
Edit post Administration Create my blog

Jak zrobić kiedy zużyje się katalizator w samochodzie?

by Marek April 4 2017, 12:39 Artykuły

W wyniku ciągłej eksploatacji wiele elementów układu wydechowego ulega uszkodzeniu lub zużyciu. Tak jest również w przypadku reaktora katalitycznego, którego prawidłowe działanie jest kluczowe dla zmniejszenia emisji szkodliwych związków znajdujących się w spalinach. Wówczas kierowca powinien kupić nowe urządzenie. Co jednak zrobić z uszkodzonym lub zużytym reaktorem katalitycznym?

Jak zrobić kiedy zużyje się katalizator w samochodzie?

Czy tego typu urządzenie można wymontować?

Wyjęcie reaktora katalitycznego nie zawsze jest łatwe. Układ samochodu z dwiema sondami lambda umieszczonymi w układzie wydechowym może to praktycznie uniemożliwić. Sondy są w stanie natychmiastowo wykryć brak urządzenia, co praktycznie od razu przełącza silnik w stan awaryjny. Jednak wiele modeli na rynku umożliwia pozbycie się reaktora katalitycznego bez praktycznie żadnych problemów. Zazwyczaj jest to jednak związane z określonymi konsekwencjami. Po usunięciu urządzenia silnik może zyskać minimalnie większą moc, a także wydobywać nieco agresywniejszy odgłos. Jednostka napędowa zaczyna jednak zużywać dużo większe ilości paliwa oraz emitować znacznie więcej szkodliwych substancji. Z tego powodu samochód może zostać niedopuszczony do ruchu drogowego przy okazji analizy składu spalin podczas przeglądu rejestracyjnego.  

Jak wykorzystać można zużyty katalizator?

Przed zakupem nowego reaktora katalitycznego, warto rozważyć sprzedaż zużytego egzemplarza. Można go oddać do skupu, który przyjmuje różne części eksploatacyjne, zazwyczaj w celu pozyskania z nich metali szlachetnych. Ceny uzyskiwane w tego typu miejscach są bardzo zróżnicowane, jednak najczęściej zamykają się na kwocie kilkuset złotych. Stawka zależy jednak przede wszystkim od wagi katalizatora, dlatego najbardziej opłacalna jest sprzedaż elementów ze starszych samochodów. Skupy przyjmują zarówno katalizatory uniwersalne, jak i całkowicie oryginalne części.

Zakup nowego katalizatora

Przy doborze nowego reaktora katalitycznego, warto zwrócić przede wszystkim uwagę na średnicę rur łączących urządzenie z układem wydechowym. Najczęściej polecane katalizatory mają od 2,5 do 3,5 cala. Bardzo ważne jest także dopasowanie urządzenia pod kątem jego przepustowości, ponieważ niektóre samochody wykorzystują nawet kilka katalizatorów. Istotny jest również rodzaj wkładu, który może być ceramiczny lub metaliczny. Ceramiczny jest o wiele bardziej kruchy od metalicznego, jednak wykazuje znacznie większą efektywność i w większości przypadków nie koroduje. Metaliczny posiada niższą wydajność, ale jest bardziej odporny na uszkodzenia.

comments

Go to top