Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog

Technologie wytwarzania płynów chłodniczych – kompendium dla zmotoryzowanych

by Marek September 14 2022, 08:52

Układ chłodzenia w pojazdach mechanicznych jest projektowany i wykonywany z myślą o konkretnym rodzaju bądź też rodzajach płynów chłodniczych. Czym zatem różnią się od siebie substancje wyprodukowane w różnych technologiach i jak przekłada się to na wybory samych zmotoryzowanych? O tym w dzisiejszym artykule!

Technologie wytwarzania płynów chłodniczych – kompendium dla zmotoryzowanych

Technologie wytwarzania samochodowych płynów chłodniczych dostępnych na polskim rynku motoryzacyjnym

Obecnie na polskim rynku motoryzacyjnym odnaleźć można płyny chłodnicze wyprodukowane w pięciu różnych technologiach, które prezentują się następująco:

  1. IAT (Inorganic Additive Technology) – najstarsza i jednocześnie najbardziej zasłużona technologia wytwarzania samochodowych płynów chłodniczych, która obecnie ustępuje już miejsca bardziej zaawansowanym rozwiązaniom. Powodem eliminacji IAT jest krzemian, który działa niekorzystnie na układy chłodzenia aut nieprzystosowanych do tejże technologii, a więc nowych modeli! Krzemian wytrąca się z płynu chłodniczego, a następnie osadza na metalowych częściach układu. Niestety pod wpływem ciśnienia krążącego płynu, odrywa się od tychże powierzchni i tworzy przemieszczające się po całym układzie złogi, zatykające kanaliki w chłodnicy.
  2. OAT (Organic Acid Technology) – to technologia oparta na kwasach organicznych, które zabezpieczają wnętrze układu chłodzenia warstwą ochronną. Płyny chłodnicze bazujące na OAT cechują się lepszą wymianą ciepła i podwyższoną trwałością, ale należy jednocześnie pamiętać, że idealnie współgrają jedynie z aluminiowymi chłodnicami. W przypadku układów, w których zastosowano luty ołowiowe, płyny OAT spisują się już zauważalnie mniej korzystnie, bowiem ołów jest uszkadzany przez znajdujące się w cieczy kwasy. Stąd przed zastosowaniem tego typu płynu chłodniczego należy upewnić się, czy będzie on bezpieczny dla naszego auta!
  3. HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – to płyn chłodniczy wytwarzany metodą hybrydową, a więc łącząc w sobie technologię krzemianową i kwasową, która daje naprawdę zadowalające efekty. Płyny do chłodnic HOAT wystarczają na 5 lat eksploatacji i są kompatybilne z różnymi materiałami.
  4. NOAT (Nitrated Organic Acid Technology) oraz POAT (Poliorganic Acid Technology) to dwie pozostałe technologie wytwarzania płynów chłodniczych, oparte na innego rodzaju kwasach, które cechują się zwiększonym czasem przydatności do użycia. Niestety z uwagi na różnorodne względy tego typu płyny chłodnicze są trudno dostępne w naszym kraju.

Oznaczenia „G” na opakowaniach płynów do chłodnic – co można się z nich dowiedzieć?

Na podstawie powyższego podziału niemiecki koncern VW AG stworzył własny, bardziej czytelny podział płynów chłodniczych, które bardzo często możemy spotkać na etykietach tychże produktów, używając w tym celu oznaczeń „G” w towarzystwie liczb. Rozróżnić możemy zatem płyny:

  1. G11- głównym jego składnikiem jest krzemian w ilości pomiędzy 500 a 680 mg/l i dedykowany jest głównie do aut wyprodukowanych w latach 1989-1996,
  2. G12- bezkrzemianowy płyn chłodniczy przeznaczony do pojazdów mechanicznych z lat 1996- 2001,
  3. G12+ - to również bezkrzemianowy płyn do chłodnic produkowany z myślą o samochodach z lat 2001-2004,
  4. G12++ - to płyn chłodniczy o niewielkiej zawartości krzemianu (stężenie 400-500 mg/l), który zaleca się stosować w autach z rocznika 2004-2008,
  5. G13 – to chłodziwo o zawartości krzemianu na poziomie 400 - 500 mg/l, dedykowany dla aut z rocznika 2008 i nowszych.

Mimo, iż podział chłodziwa do pojazdów mechanicznych wydaje się dość jasny i oczywisty, to duża część, zwłaszcza początkowych kierowców ma problem, aby właściwie dobrać płyn chłodniczy do swoich „czterech kółek”. Z tego względu nasi eksperci oferują fachową pomoc i doradztwo. Po więcej informacji zapraszamy niezmiennie na stronę https://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/oleje-i-plyny,plyny-do-chlodnic,plyn-do-chlodnicy,65-60-87.html

comments

Go to top